Medische vragenlijst (anamnese)

Een anamneseformulier is een gezondheidsvragenlijst. Het formulier geeft de tandarts inzicht in je algemene gezondheid, medicijngebruik, aandoeningen en allergieën. Zo kan de tandarts zorg op maat bieden en op de juiste manier handelen als je tijdens je bezoek aan de praktijk problemen krijgt met je gezondheid.

Wanneer deze in te vullen?

Bij uw eerste bezoek, iedere 3 jaar en bij wijzigingen in de gezondheid dient u een gezondheidsvragenlijst in te vullen.

Waarom worden deze gegevens uitgevraagd?

Het uitvragen van medische gegevens over de algemene gezondheid (medische anamnese) is belangrijk voor het tandheelkundig dossier.
Het gebruik van verdoving en ingrepen door de tandarts kunnen voor bepaalde patiënten extra risico's met zich meebrengen. Omgekeerd kan bijvoorbeeld bepaald medicijngebruik ook van invloed zijn op de mond- en tandgezondheid. Het is dus belangrijk dat je algehele gezondheid en eventueel gebruik van medicijnen goed in beeld is bij de tandarts.

Wie ziet mijn anamnese?

De gegevens die u invult worden opgeslagen in uw dossier, de medewerkers van de praktijk die betrokken zijn bij uw behandeling hebben toegang tot deze informatie. In incidentele gevallen kan het ook gaan om artsen buiten onze praktijk. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een kaakchirurg, parodontologie en endodontologie.

Noodzakelijkheid

Als uw tandarts onvoldoende op de hoogte is van uw ziektegeschiedenis, kan hij/zij onvoldoende voorzorgsmaatregelen nemen bij uw behandeling.
We willen daarom benadrukken, dat het noodzakelijk is deze vragenlijst naar waarheid in te vullen.

Voorbeeld reden noodzaak invullen anamnese

Als u een prothese van kunstmateriaal in het lichaam draagt, bijvoorbeeld een
kunsthartklep of een heupprothese, mag uw tandarts niet zonder antibioticum een kies trekken.
Het gebruik van antistollingsmiddelen (‘bloedverdunners’) heeft ook gevolgen voor bijvoorbeeld het trekken van tanden of kiezen. Dit kan namelijk ernstige nabloedingen veroorzaken.
Indien u allergisch bent voor latex (natuurrubber) of bepaalde antibiotica, kan uw tandarts hiermee rekening houden door latexvrije handschoenen te gebruiken en respectievelijk andere antibiotica voor te schrijven.

Wijziging in gezondheid/medicatie

Ook wanneer zich wijzigingen voordoen in uw gezondheidstoestand, wordt u verzocht deze direct aan ons door te geven. Op deze manier blijven de gegevens met betrekking tot uw gezondheid altijd actueel. Het is dus ook in uw eigen belang om het anamneseformulier in te vullen.

Weigeren van het invullen van de anamnese

Als u weigert het anamneseformulier in te vullen, zal er geen behandeling kunnen
plaatsvinden. Uw tandarts is namelijk verantwoordelijk voor de behandeling die hij/zij uitvoert. Om de behandeling goed te kunnen uitvoeren dient de tandarts volledig op de hoogte gebracht te zijn over uw gezondheidstoestand, zodat er geen complicaties kunnen optreden.

Sinds 2011 is de anamnese een verplicht onderdeel van een patiëntendossier.
Zorgverleners zijn op grond van de wet BIG verplicht kwaliteit van zorg te leveren, te bevorderen en te bewaken. En op basis van de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) zijn zij verplicht een dossier bij te houden over de behandeling van de patiënt.